Węglowodany po treningu

Węglowodany po treningu

Nie ulega wątpliwości, że węglowodany pełnią bardzo istotną funkcję w żywieniu sportowca. To podstawowe źródło energii niezbędnej w trakcie każdego treningu, dlatego konieczne jest ich spożycie przed przystąpieniem do ćwiczeń. Popularna teoria głosi jednak, że posiłek z wysoką zawartością tego składnika odżywczego jest wskazany również po treningu. Dlaczego warto jeść węglowodany po wysiłku?

Węglowodany po treningu – tak czy nie?

Nietrudno wytłumaczyć prawdziwość tej teorii. Podczas każdego treningu sportowiec zużywa określoną ilość energii, dlatego po jego ukończeniu będzie odczuwał jej spadek. Siła w mięśniach znacznie się zmniejszy, a moc do działania wyczerpie się. Szczególnie osoby trenujące intensywnie, na przykład biegacze długodystansowi czy crossfiterzy powinni dbać o uzupełnienie poziomu energii po treningu. Tu pomocny okaże się właśnie posiłek zawierający węglowodany, który sprawi, że nasza energia nie będzie gwałtownie spadać.

Uzupełnij glikogen

Dietetyka sportowa uznaje węglowodany po treningu za najlepszy sposób na uzupełnienie glikogenu w mięśniach. Glikogen to wielocukier, który nasz organizm gromadzi przede wszystkim w mięśniach i wątrobie. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego glikogen rozkłada się, a żeby nasze mięśnie mogły nadal aktywnie pracować, niezbędna jest jego odbudowa, która odbywa się podczas podawania odpowiedniej dawki węglowodanów w posiłku potreningowym.

Węglowodany po treningu – co jeść?

Przy spadku energii po treningu najlepiej sprawdzają się przekąski o wysokiej zwartości cukru, na przykład zdrowy baton energetyczny czy garść rodzynek. Jeśli swój trening odbywasz rano, to możesz po jego ukończeniu zrobić tradycyjne śniadanie zawierające węglowodany i białko, na przykład jaglankę lub owsiankę na mleku kokosowym albo ciemne pieczywo z twarogiem. Warto wspomnieć o tym, że spożycie węglowodanów po treningu jest równie ważne jak spożycie białka, czyli podstawowego budulca naszych mięśni. Dlatego planując danie po treningu, wykorzystaj obydwa składniki odżywcze – białka i węglowodany. Taka kombinacja pozwoli odzyskać energię, odbudować glikogen i pozytywnie wpłynie na ogólny stan organizmu oraz efektywność sportowca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Nie zbieramy żadnych Twoich informacji. Wprowadź treść komentarza: