Nawadnianie w diecie sportowców

Nawadnianie w diecie sportowców

Wysokie temperatury powietrza, intensywne ćwiczenia na siłowni, stres – wszystko to sprawia, że wraz z potem tracimy mnóstwo cennej wody, która jest jedną z najważniejszych składowych naszego ciała. Co zrobić, by uchronić się przed odwodnieniem? Oczywiście pić wodę. I choć wydaje się to łatwe, wielu trenujących amatorsko wciąż o tym zapomina!

Pij wodę, będziesz zdrowszy i efektywniejszy!

Mimo że na temat picia większej ilości wody na co dzień mówi się wiele – w mediach i nie tylko, wciąż zapominamy. Szczególnie, gdy na dworze jest chłodno, picie odpowiedniej ilości płynów schodzi na dalszy plan. Szkoda, bo odpowiednie nawadnianie to podstawa żywienia każdego – nie tylko sportowca. Dzięki piciu wody Twój organizm działa sprawniej, składniki odżywcze są szybciej transportowane do tkanek, a Ty czujesz się lepiej. Nawodnienie wpływa nie tylko na kondycję organizmu, ale też… urodę. Piękniejsza skóra, włosy i paznokcie to efekt uboczny codziennego picia wody w odpowiedniej ilości. Zalecana dawna to nawet 2 litry dziennie, a w przypadku sportowca podaż może być większa.

Dlaczego nawadnianie w diecie sportowca jest takie ważne?

Intensywny trening = wzmożone wydzielanie potu. Fakty są niepodważalne – każdy sportowiec podczas ćwiczeń jest narażony na utratę wody w sporej ilości. Jeśli dodatkowo trenujesz na zewnątrz przy wysokiej temperaturze powietrza, nieuzupełnienie płynów może się okazać poważnym niebezpieczeństwem dla zdrowia. Nasze ciało w dużej mierze składa się z wody i ważne jest, by przy okazji utraty płynów na bieżąco uzupełniać jej poziom. W przeciwnym razie nieprzyjemne skutki odwodnienia, takie jak chociażby zasłabnięcia czy nawet omdlenia, mogą stać się Twoim udziałem.

Co pić – wodę czy napoje izotoniczne?

Sportowcy bardzo często sięgają nie tylko po wodę, ale też specjalne napoje dla osób trenujących zwane powszechnie izotonicznymi (nie mylić z energetycznymi!). Izotoniki to napoje nawadniające lepiej niż woda. Szybko się wchłaniają i mają właściwości elektrolityczne, to znaczy, że wraz z płynem dostarczamy organizmowi cenne składniki odżywcze. Czy jednak sklepowe napoje izotoniczne to dobry pomysł?

Tak, o ile nie pijemy ich często, w dużych ilościach. Nie bez przyczyny płyny te mają charakterystyczne, neonowe kolory takie, jak lazurowy błękit, intensywna czerwień czy pomarańcz. Te kolory uzyskuje się przy wykorzystaniu sztucznych barwników, a w składzie tego typu napoju mogą się znaleźć również inne, szkodliwe substancje. Alternatywą dla kupnych izotoników może być woda z elektrolitami przygotowana w domu. Wystarczy dodać do wody mineralnej sok z cytryny, miód i szczyptę soli. Taki napój możesz przelać do butelki lub przygotować w dużym dzbanku i popijać w domu czy pracy.

Jak pić więcej wody?

Uczucie pragnienia po intensywnym treningu czy w trakcie upału nie pozwoli o sobie zapomnieć. Wtedy naturalnie sięgamy po wodę. Jednak powinniśmy robić to znacznie częściej – również w ciągu dnia. Nie jesteś przekonany? Sprawdź nasze sposoby na to, by pamiętać o piciu wody:

  • Domowa woda smakowa dla tych, którzy nie przepadają za smakiem naturalnej wody mineralnej. Doskonałym pomysłem będzie dodawanie do wody świeżych owoców (cytryny, limonki, truskawki, borówek, plasterków ogórka) oraz ziół, na przykład mięty! Dzięki temu codziennie możesz mieć inną wodę, która pysznie smakuje i wręcz prosi się o to, by ją wypić.
  • Butelka na wodę z filtrem lub podziałką godzinową dla tych, którzy zapominają zabrać ze sobą wodę do pracy lub na trening. Gdy już zabierzesz taką butelkę ze sobą, na pewno nie zapomnisz o tym, by pić.
  • Prozdrowotna aplikacja w telefonie, która kontroluje m.in. aktywność fizyczną przez mierzenie kroków. Możesz ustawić w niej przypomnienia o piciu wody.

Nie jest tajemnicą, że woda zdrowia Ci doda, a w przypadku sportowców i trenujących amatorsko nawadnianie jest szczególnie ważne. Znajdź swój sposób na to, by pić więcej i zacznij od dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Nie zbieramy żadnych Twoich informacji. Wprowadź treść komentarza: