Napoje zero – pić czy nie?

Osoby ceniące aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie doskonale wiedzą, że cukier jest jednym z tych elementów, które należy drastycznie ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować ze swojego jadłospisu, jeśli chce się cieszyć atrakcyjną sylwetką. Wielu entuzjastów aktywności fizycznej zastępuje w swojej diecie słodkie napoje tak zwanymi wariantami zero lub light. Jednak czy jest to dobra decyzja?

Napoje zero a spadek glukozy – mit czy prawda?

Napoje zawierające syntetyczne zamienniki cukru stanowią kuszącą sportowców alternatywę dla produktów słodzonych sacharozą. Wszystkie słodziki umożliwiają uzyskanie słodkiego smaku płynu przy jednoczesnym obniżeniu jego kaloryczności. W ten sposób można próbować „oszukać” organizm, jednak niektórzy uważają, że nie zawsze jest to opłacalne. Istnieje przekonanie, że syntetyczne substancje słodzące mogą doprowadzać do wzrostu poziomu insuliny, co oznacza spadek poziomu glukozy. W konsekwencji może pojawić się ochota na coś słodkiego, przez co łatwo jest złamać zasady zdrowego odżywiania. Świat nauki nie do końca zgadza się z taką koncepcją. Dr Andrew Renwick z Uniwersytetu Southampton przekonuje, że spożywanie napojów lub innych produktów słodzonych słodzikami nie doprowadza do wzrostu łaknienia. Zatem napoje zero nie wpływają na poziom hormonów biorących udział w regulowaniu gospodarki energetycznej w organizmie.

Czy napoje bez cukru są szkodliwe?

Spożywanie słodzików w rozsądnych ilościach nie ma negatywnego wpływu na zdrowie. Jednak napoje typu zero często zawierają szereg innych szkodliwych dla organizmu substancji, takich jak sztuczne aromaty czy barwniki. Ponadto w produktach z tej kategorii można znaleźć kwas fosforowy. Mogłoby się wydawać, że w substancji, która jest naturalnym składnikiem ludzkiego organizmu, nie ma nic złego. Kwas fosforowy jest jednym z elementów budulcowych kości i zębów, lecz w swojej syntetycznej postaci nie jest przyjazny dla zdrowia i może doprowadzić do znacznej utraty wapnia.

Napoje zero a woda

Choć znajdujące się w napojach zero słodziki nie stanowią poważnego zagrożenia dla zdrowia, niewskazane jest picie ich w dużych ilościach. Wspomnieliśmy już, że w ich składzie znaleźć można syntetyczne aromaty i barwniki. W dodatku napoje takie są bezwartościowe dla organizmu – nie dostarczają mu żadnych minerałów. Znacznie lepiej pić dużo wody mineralnej, która jest rewelacyjnym źródłem cennych dla naszego zdrowia pierwiastków, takich jak wapń, magnez czy sód. Picie zbyt wielu napojów może doprowadzić do spadku ich poziomu w organizmie, a to w konsekwencji nierzadko prowadzi do wielu poważnych schorzeń.

Podsumowując – śmiało możesz sięgnąć po napoje zero, gdy masz ochotę napić się czegoś słodkiego, a nie chcesz spożywać cukru. Jednak niech płyny słodzone słodzikami będą tylko dodatkiem do diety, a nie jej kluczowym elementem. Fundamentem nawodnienia organizmu powinna być woda mineralna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.