Przyswajalność oleju kokosowego

Przyswajalność oleju kokosowego

Olej kokosowy to absolutny, dietetyczny hit kilku ostatnich sezonów! Smażymy na nim, bo ma wysoką temperaturę wrzenia. Dodajemy go do ciast zamiast klasycznego masła. Ale także jemy na surowo przed treningiem. Skąd ten niewątpliwy fenomen oleju kokosowego?

O zaletach oleju kokosowego

Świat pokochał go szczególnie za wszechstronne właściwości. Mowa tu nie tylko o spożywaniu go w posiłkach, ale także właściwościach kosmetycznych. Możemy zaolejować nim włosy lub skórę, traktować go jako substytut balsamu lub kremu do rąk. Ma wspaniałe właściwości nawilżające i relaksujące, dlatego stał się niezastąpionym składnikiem naszej codziennej pielęgnacji. Jednak o wiele więcej stosujemy go w naszych kuchniach. Dietetycy przekonują, że potrawy na gorąco najlepiej przygotowywać na bazie dwóch tłuszczów, które mogą być podgrzewane do bardzo wysokich temperatur – masło klarowane oraz olej kokosowy. Co poza tym? Olej kokosowy możemy dodawać do ciast, ponieważ przyspiesza on redukcję masy tłuszczowej. Jest więc najbezpieczniejszym tłuszczem dla osób, które pracują nad wyszczupleniem sylwetki. Dodając olej kokosowy do warzyw i owoców, zwiększamy wchłanialność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. A jak jest z przyswajalnością samego oleju kokosowego?

Tłuszcz MCT i kwas laurynowy

Każdy rodzaj tłuszczu zbudowany jest z łańcuchów węglowych. Stosownie do zawartości określonego tłuszczu mówimy o długich, średnich i krótkich łańcuchach. Olej kokosowy w około 90% składa się z nasyconych kwasach tłuszczowych o długich łańcuchach węglowych (powyżej 12 atomów węgla). Główne składniki to między innymi kwas laurynowy, palmitynowy czy kaprynowy. Poza nimi w oleju kokosowym znajdziemy dużą zawartość kwasów MCT, czyli tych o średnich łańcuchach. Badania naukowe wykazują, że te właśnie rodzaje kwasów tłuszczowych są łatwo przyswajalne, ponieważ ich wchłanianie nie wymaga użycia żółci ani dodatkowej energii. Co więcej spożycie oleju kokosowego przed treningiem spowalnia tempo zużycia glikogenu z mięśni. Dlatego ten rodzaj tłuszczu jest swego rodzaju paliwem dla zdolności wysiłkowych sportowców!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *