Ultramaratończycy – co jedzą?

Ultramaratończycy – co jedzą?

Ultramaraton to niewyobrażalnie duże wyzwanie dla kondycji tak fizycznej, jak psychicznej. Jednak czołowi maratończycy, którzy wygrywają rocznie kilka ultra biegów radzą sobie z nim znakomicie. Jak sprawić, by organizm wytrzymał ten katorżniczy wysiłek, zapewniając jednocześnie dobry wynik czasowy? Oto, w jaki sposób znani zawodnicy robią to przy pomocy diety!

Dieta ultramaratończyka

Każdy sportowiec powinien dbać o to, co kładzie na talerzu. I o ile w przypadku amatorów trenujących na siłowni czy biegaczy na krótkie dystanse, wystarczą podstawowe zasady zdrowego żywienia, o tyle sprawa mocno komplikuje się, gdy mamy do czynienia z maratończykiem lub ultramaratończykiem. Dlaczego? Przede wszystkim przez wzgląd na długi czas trwania wysiłku fizycznego. Mamy tu zawsze do czynienia z czasem od kilku do kilkunastu godzin, podczas których ciało nieustannie walczy ze zmęczeniem i mobilizuje się do intensywnej pracy. Przy takim typie aktywności konieczne jest nagromadzenie glikogenu w mięśniach, szybka i skuteczna produkcja energii oraz oczywiście nawadnianie i uzupełnianie elektrolitów. Jak robią to zawodowcy?

Badania nad sposobem żywienia ultramaratończyków

Jak zwykle w przypadku naukowców i dietetyków, ciekawość sprawiła, że przeprowadzili oni badania na kilku czołowych ultramaratończykach. Zawodnicy mieli zapisywać w specjalnie przygotowanych formularzach co i w jakich ilościach jedzą. Dotyczyło to zarówno żywienia przed startem w zawodach, jak i w dniu zawodów. Wyniki? Pierwszoplanową rolę w diecie ultramaratończyka odgrywają oczywiście węglowodany, które tak przed biegiem, jak i w trakcie jego trwania miały za zadanie produkować energię w mięśniach. Bez tego tak długotrwały wysiłek organizmu, jak przy biegach ultra, nie miałby szansy zakończyć się sukcesem. Białka i tłuszcze w obydwu przypadkach były spożywane w śladowych ilościach. Co poza tym? Dla zwiększenia energii zawodnicy przyjmowali kofeinę w sporych ilościach, a także sód.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *