Paleo dieta – nauka zdążyła przenieść się z ery kamienia łupanego

Paleo dieta – nauka zdążyła przenieść się z ery kamienia łupanego

Nie tak dawno wśród licznych, modnych diet, obok wegetariańskiej, bezglutenowej i bezlaktozowej pojawiła się tajemnicza dieta paleo. Świat otworzył oczy ze zdziwienia, bo nie ma w niej mowy o nowoczesnych produktach ze specjalnymi oznaczeniami, lecz o powrocie do przeszłości, bardzo odległej przeszłości, a dokładniej, jak można się zresztą domyślić – do paleolitu. O co chodzi w diecie paleo i czy jest ona jedynie kolejną modą, czy może czymś więcej?

Nauka bada nawyki żywieniowe naszych praprzodków

Zastanawialiście się kiedyś, co jedli nasi praprzodkowie zanim powstały pierwsze oznaki cywilizacji? Czym się żywili i jakie żywność ta przynosiła skutki dla ich organizmów, ogólnego samopoczucia? Niewątpliwie wiele myślał o tym niejaki Loren Cordain – doktor nauk o żywieniu, który tematem zajmował się od dawna. To właśnie jego uznaje się za ojca nowej teorii oraz diety, która w mig zyskała sobie mnóstwo zwolenników. Cordain zakłada, że wszelkie problemy ludzkości ze zdrowiem wynikają ze złego odżywiania i braku ruchu oraz że przykład powinniśmy brać z naszych praprzodków już wtedy – w paleolicie, mieli pojęcie o zdrowym żywieniu! Jak to wygląda w praktyce?

Kolejna dieta wysokobiałkowa

Podstawą nowego starego sposobu żywienia jest białko pod różnymi postaciami. Jedno jest pewne – założenia diety paleo nie przypadną do gustu wegetarianom, bo jej fundamentem jest oczywiście mięso. Osoby stosujące dietę paleo nie odmawiają żadnego gatunku mięsa. Jedzą też w dużej ilości ryby, owoce morza oraz rośliny strączkowe. Jak można spostrzec, mamy tu podwyższoną zawartość białka w diecie, która sprzyja budowie masy mięśniowej. Dlatego polecana jest przede wszystkim dla sportowców!

Czego nie jeść na paleo?

Jak można się domyślić, dieta paleo odrzuca wszelkie zdobycze cywilizacji w zakresie żywienia, głównie żywność wysoko przetworzoną, w której zawiera się mnóstwo konserwantów, sztucznych barwników, szkodliwych substancji. Z założenia paleo to powrót do czasów pierwotnych, a więc natury i produktów jak najbardziej naturalnych. Chcesz zjeść kupnego batonika ze sklepu? Specjaliści od diety paleo zdecydowanie odradzają! Co poza tym? Mimo że dieta paleo nie jest zaliczana do mocno restrykcyjnych, a eliminacja produktów spożywczych jest tutaj raczej nieznaczna, możecie zatęsknić za… zbożami pod różnymi postaciami. W paleo unika się jedzenia nadmiernej ilości węglowodanów w postaci cukrów, ale także nabiału.

Jak dieta paleo wpływa na efektywność sportowca?

Cordain przeprowadził mnóstwo badań i testów, które pozwoliły mu na skonkretyzowanie planów dietetycznych dla tych, którzy będą chcieli żywić się w sposób paleo. Jednym z pierwszych przeprowadzonych przez niego testów było sprawdzenie efektywności paleo na sportowcu. Co ciekawe na początku wyniki były… fatalne. Odporność i kondycja sportowca mocno się obniżyły. Jednak po dłuższym czasie stosowania diety sytuacja uległa odmianie o 180 stopni. Paleo buduje masę mięśniową, dostarcza niezbędnej energii, ale także pomaga walczyć ze zmęczeniem i brakiem kondycji.

Uwaga na paleo!

Jak w przypadku każdej nowo powstałej diety, tak też i przy paleo nie obyło się bez kontrowersji. Dietetycy zawsze spierają się co do słuszności konkretnych sposobów żywienia. I słusznie! Bo dzięki temu możemy ustrzec się przed utratą zdrowia na modnej diecie. O co podejrzewano paleo? Przede wszystkim, jak zwykle przy wysokobiałkowych dietach, o zakwaszanie organizmu i fatalny wpływ na nerki. Możliwe są także niedobory kaloryczne, ale obydwa te przypadki występują wyłącznie wtedy, gdy dieta paleo nie jest odpowiednio ułożona. Wniosek? Jeśli chcesz budować masę mięśniową, zyskiwać plusy dla swojej kondycji i czuć się świetnie, to paleo jest dla ciebie. Pod warunkiem, że skonsultujesz jadłospis ze specjalistą!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *