Spożywanie nabiału przed treningiem

Spożywanie nabiału przed treningiem

Posiłek przed treningiem jest niezwykle ważny dla sportowca, niezależnie od tego, jaką dyscyplinę uprawia. W trakcie każdej sesji ćwiczeniowej potrzebujemy nie tylko ogromnej ilości energii, ale też siły w mięśniach. Dlatego każdy uprawiający sport zastanawia się, co jeść, a czego nie jeść przed treningiem. Czy nabiał jest dobrym pomysłem?

Nabiał przed treningiem

Mleko, biały ser, produkty probiotyczne takie, jak jogurty, kefiry czy maślanki – na co dzień niezbędne źródło wapnia oraz dobrze przyswajalnego białka. Jak wiadomo te dwa składniki są konieczne do właściwego funkcjonowania organizmu. Powinniśmy spożywać je zawsze po treningu, by zadziałać na budowę masy mięśniowej oraz regenerację. Wzmacnia to układ kostny, ale także mięśnie. Jak natomiast sprawa wygląda przed treningiem? Czy warto jeść wtedy nabiał? Zarówno dietetycy, jak i sami sportowcy przekonują, że nie. Przede wszystkim spożyty przed wysiłkiem fizycznym nabiał, może wywołać nieprzyjemne dolegliwości, przy których trudno będzie o efektywny i dobry trening. Mogą pojawić się skurcze żołądka i nudności, a jak wiadomo tego typu objawy nie sprzyjają ćwiczeniom fizycznym. Białko nie jest też kluczowym składnikiem, jaki powinniśmy spożywać przed ćwiczeniami. W tym momencie o wiele ważniejsze są węglowodany, które napędzają organizm do pracy, pozwalając na produkcję energii w mięśniach. Jeśli chodzi o nabiał, to zdecydowanie jest lepszym pomysłem na posiłek po treningu, niż przed.

Badania naukowe

Żeby nie być gołosłownym, sprawdzamy, co w temacie nabiału przed treningiem ma do powiedzenia nauka. Badania dotyczące wchłanialności wapnia z nabiału oraz jego działania na efektywność sportowców przeprowadzono jakiś czas temu na kolarzach. Grupa wybrana nieprzypadkowo, bo to właśnie kolarze ze względu na konieczność utrzymywania niskiej wagi ciała, są mocno narażeni na ubytki w tkance kostnej. W dwóch podejściach młodzi zawodnicy mieli przeprowadzić na sobie intensywny trening – pierwszy po spożyciu bogatego w wapń posiłku, drugi po spożyciu posiłku ze śladową ilością wapnia. W obydwu przypadkach badany był poziom markerów odpowiedzialny za zwiększenie resorpcji tkanki kostnej. Wyniki pokazały, że w nieznacznym stopniu poziom markerów obniżył się właśnie w grupie po bezpośrednim spożyciu nabiału przed treningiem.

Jak więc ostatecznie rozwiązać dylemat spożywania nabiału przed treningiem? Zdecydowanie na niekorzyść nabiału. Zarówno gdy trenujesz zawodowo, jak i przy amatorskich przygodach ze sportem, lepiej powstrzymać się przed zjedzeniem białego sera tuż przed wyjściem na trening. Niedobory wapnia oraz białka zostawmy na posiłki potreningowe!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *