Dieta sportowca a jajka

Dieta sportowca a jajka

Jeszcze do niedawna niepozorne, niewielkie, kurze jajka były powszechnie uznawane za winowajcę podwyższonego cholesterolu w organizmie. Zarówno dietetycy, jak i lekarze zalecali nam mocne ograniczenie ich spożycia, czemu zdecydowana większość z nas zaufała – wypowiadały się przecież autorytety w dziedzinie żywienia. Wszystko zmieniło się o 180 stopni w 2013 roku, gdy jeden z instytutów badawczych opublikował niezwykle zaskakujące wyniki badania dotyczące spożycia jajek właśnie. Kiedyś – jajka samo zło, dziś – jeden z najczęściej polecanych produktów spożywczych w diecie sportowców i nie tylko. Jak więc jest naprawdę?

Kontrowersje wokół jaj

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku rozpoczął się wielki spór o jajka. Mimo że uwielbialiśmy je jeść ze względu na smak i liczne możliwości ich przygotowywania, dane dochodzące nas z mediów i nie tylko były naprawdę niepokojące. Naukowcy odkryli bowiem (choć dziś lepsze byłoby stwierdzenie: domniemywali) związek pomiędzy spożywaniem jaj a wzrostem złego cholesterolu w organizmie, który skutkował licznymi zachorowaniami na miażdżycę. Wymagało czasu, by teoria ta została zdementowana. Dziś dobrze wiemy, że rozwój miażdżycy łączy się przede wszystkim ze spożyciem tłuszczów zwierzęcych takich, jak smalec, masło, śmietana, żółte sery i tłuste mięsa. Z jajek zdjęto znamię szkodnika i zaczęto wykorzystywać jego właściwości na wielu polach. A jest ich naprawdę sporo!

Jajka – jakie mają właściwości

Z pewnością każdy, nawet osoba nie do końca zainteresowana zdrowym stylem życia, zdaje sobie sprawę z tego, że jajko to źródło białka. Białko pokarmowe zawiera się zarówno w białku jaja, jak i w żółtku, dlatego ważne, by jeść jajka w całości. Warto też wspomnieć, że jest to białko nie byle jakie, lecz pełnowartościowe ze wszystkimi łańcuchami aminokwasów. Poza tym, co niezbędne do budowy mięśni oraz siły organizmu, jajka zawierają liczne witaminy, w tym witaminę A, D, B12, a także substancję zwaną luteiną (głównie w żółtku), która znacznie wpływa na naszą jakość widzenia oraz zdrowie oczu!

Jajka w diecie sportowca

Fakt, że jajka powinny znaleźć się w diecie sportowca, pozostaje niepodważalny, przede wszystkim ze względu na to, że jajko jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka. Ten składnik odżywczy jest natomiast niezbędny do budowania masy mięśniowej oraz siły organizmu, która przydaje się zarówno na co dzień, jak i w trakcie treningów. Nie bez znaczenia jest również bogactwo witamin zawartych w jajach kurzych.

Ile jaj jeść w tygodniu?

Jajka są podstawą wielu diet, między innymi diety paleo, która wyklucza pieczywo i nabiał (sery, mleko, itp.), a zastępuje je właśnie jajami. Nie musisz jednak przechodzić na żadną dietę, by włączyć w swój codzienny tryb żywienia jajka pod różnymi postaciami. Naukowcy przyjmują, że nieszkodliwą dla organizmu dawką jest zjedzenie jednego jajka dziennie, maksymalnie natomiast możemy spożyć ich 10 w ciągu tygodnia.

Sposoby na jajka w diecie sportowca

Jeśli jajka odgrywają w twojej diecie kluczową rolę, to warto poszukać inspiracji co do ich przygotowania. Na miękko, na twardo, w postaci jajecznicy czy omletu – sportowcy przerobili prawdopodobnie już wszystko. Jeśli szukasz urozmaicenia, to świetnym daniem z użyciem jaj jest szakszuka, czyli jaja sadzone na lekkim sosie z pomidorów, czerwonej papryki i cebulki. Idealnie na śniadanie sprawdzi się również frittata, czyli zapiekany omlet z ulubionymi dodatkami, na przykład pieczarkami, pomidorkami koktajlowymi i różyczkami brokułu.

Jajka w diecie sportowca to niezbędne źródło pełnowartościowego białka koniecznego do budowania mięśni i odporności. Zawierają mnóstwo witamin i substancji korzystnie wpływających na nasz stan zdrowia, dlatego z pewnością warto je jeść.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *