Nasz organizm – ile potrzebuje kalorii?

Nasz organizm – ile potrzebuje kalorii?

Optymalne zapotrzebowanie kaloryczne to sprawa, która spędza sen z powiek zarówno osobom regularnie trenującym, jak i tym, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Liczenie nie należy do najprzyjemniejszych czynności i nie każdy z nas ma na nie czas, dlatego coraz więcej osób decyduje się na dietetyczny catering. Zanim jednak zdecydujesz, jak wiele posiłków i jak bardzo kalorycznych spożyć w ciągu dnia, odpowiedz sobie na pytanie, czy wiesz, ile kalorii potrzebuje twój organizm?

Kaloryczność – wartość relatywna

Nie ma jednej właściwej odpowiedzi na to pytanie. Kaloryczność naszej codziennej diety zależy od ogromnej ilości czynników. Przede wszystkim inne zapotrzebowanie na kalorie będzie miał dorosły mężczyzna, inne drobna, niska kobieta, a jeszcze inne ruchliwe dziecko w wieku szkolnym. To, ile kalorii potrzebuje nasz organizm w dużej mierze zależy też od naszych parametrów. Zanim więc zdecydujesz się na konkretną dietę z określoną ilością kalorii, zmierz się i zważ, by dostosować jej warunki do swojego organizmu. Wreszcie różnice kaloryczności pomiędzy sposobami żywienia osób wynikają z ich celów treningowych. Ta sama osoba będzie potrzebować innej ilości kalorii na masie, a innej na redukcji. To oczywiste, że gdy chcemy zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej w organizmie, zmniejszamy też ilość kalorii, co zresztą, jeśli tylko zrobimy to rozsądnie, nie wpływa negatywnie na stan naszego zdrowia. To, ile kalorii potrzebuje twój organizm zależy również od tego, jaki jest twój styl życia – czy ćwiczysz intensywnie kilka razy w tygodniu, czy też w ogóle nie zażywasz aktywności fizycznej lub robisz to bardzo nieregularnie. Wypisanie wszystkich tych informacji na swój temat z pewnością pomoże podjąć dobrą decyzję w kwestii określenia ilości potrzebnych organizmowi kalorii!

Jak obliczyć bilans energetyczny?

Planując swój racjonalny sposób żywienia, powinniśmy zwrócić uwagę na zapotrzebowanie kaloryczne. Jak je wyliczyć? Pierwszym znanym sposobem są kalkulatory obliczające bilans energetyczny, które wyliczają tak zwany współczynnik BMR na podstawie pięciu danych – płci, wieku, wzrostu, wagi oraz regularności/intensywności aktywności fizycznej. Te dane pozwalają na określenie konkretnej wartości kalorii, których potrzebuje nasz organizm, by czuć się świetnie każdego dnia. Z reguły w tego typu wyliczeniach możemy uzyskać też wiedzę na temat tego, ile kalorii jeść, by schudnąć lub przytyć, a zarazem nie szkodzić swojemu zdrowiu. Drugą znaną metodą na obliczenie tego, ile kalorii potrzebuje dany organizm jest mnożenie masy naszego ciała przez 24, a następnie wyniku przez współczynnik aktywności (1,4 dla najmniej aktywnych, 1,5 dla średnio zaawansowanych oraz 1,6 dla bardzo aktywnych i 1,7 dla sportowców). Otrzymany rezultat działania to nasze dzienne zapotrzebowanie na kalorie.

Określenie optymalnej kaloryczności posiłków to dopiero połowa sukcesu naszej dietetycznej drogi. Pamiętajmy, że istnieją dobre i złe kalorie. Nawet jeśli nasze zapotrzebowanie wynosi 2500kcal, a połowę z nich pokryjemy, jedząc obiad w restauracji typu fast food, raczej nie będzie to korzystne dla naszego organizmu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *