Dieta ubogowęglowodanowa a układ odpornościowy

Dieta ubogowęglowodanowa a układ odpornościowy

Dieta ubogowęglowodanowa, zwana też dietą low carb, zyskuje coraz liczniejsze grono fanów. Powód jest prosty – ograniczenie spożycia węglowodanów może znacznie przyczynić się do szybkiej utraty nagromadzonej tkanki tłuszczowej. I o ile w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają pracę nad rzeźbieniem sylwetki, ten system żywienia może się sprawdzić, o tyle sportowcy powinni mocno zastanowić się nad jego stosowaniem. Sprawdzamy, jak dieta ubogowęglowodanowa wpływa na układ odpornościowy oraz ogólny stan organizmu.

Dieta low carb – na czym polega?

Po pierwsze osobom niewtajemniczonym należy się wyjaśnienie terminu dieta low carb. Jej zasady opierają się na ograniczeniu węglowodanów w diecie oraz zwiększeniu ilości spożywanych białek i zdrowych tłuszczy. Taka zmiana proporcji w składnikach odżywczych sposobu żywienia wpływa na to, że nasz organizm może w szybszy sposób spalać tłuszcz, szczególnie jeśli do diety low carb dodamy stosowne ćwiczenia. Osoby, które przechodzą na dietę ubogowęglowodanową z reguły stronią od produktów zbożowych, a więc nie znajdziemy w ich sposobie żywienia płatków zbożowych, makaronów czy pieczywa. Niektórzy decydują się również na odstawienie owoców, które naturalnie zawierają spore ilości cukru. Czego więc pozbawiamy się, przechodząc na dietę ubogowęglowodanową? Przede wszystkim cennego błonnika, ale także sporej ilości niezbędnych dla organizmu witamin. Jeśli dodatkowo dieta nie będzie odpowiednio zrównoważona i nie uzupełnimy jej właściwą suplementacją, nasz stan zdrowia oraz zdolności wysiłkowe mogą ulec znacznemu pogorszeniu.

Dieta low car a poziom hormonów stresu

W przypadku osób stosujących tę dietę występuje jeszcze jeden objaw, który może przyczyniać się do obniżenia odporności. Badania naukowe dowodzą, że istnieje związek pomiędzy działaniem układu odpornościowego a poziomem hormonów stresów. I choć w dzisiejszych czasach praktycznie każdy z nas żyje z podniesionym poziomem adrenaliny czy kortyzolu, to osoby niejedzące węglowodanów narażają się na znaczne ich podwyższenie, szczególnie jeśli uprawiają sport z dużą intensywnością.

Dieta ubogowęglowodanowa a układ odpornościowy

Nie trudno się domyślić, że intensywna aktywność fizyczna w połączeniu z dietą ubogowęglowodanową może znacząco wpływać na nasz układ odpornościowy. Pozbywając się z diety takich źródeł węglowodanów, jak warzywa czy owoce, pozbawiamy swój organizm cennych wartości odżywczych oraz naturalnie występujących w nich witamin. Dodatkowo w momencie intensywnego ćwiczenia oraz stosowania diety low carb zwiększa się poziom hormonów stresu, w tym przede wszystkim kortyzolu i adrenaliny. I mimo że nie ma naukowych dowodów na to, że w przypadku takich osób występuje immunodepresja, to możemy podejrzewać, że odporność ulegnie osłabieniu.

Aktywny tryb życia, obfitujący w częste, intensywne treningi wymaga od sportowca odpowiedniego żywienia, które dostarczy właściwej ilości energii, ale także niezbędnych do życia i procesów immunologicznych składników odżywczych. Mimo to decydujesz się na low carb? Postaraj się, by dieta była odpowiednio zoptymalizowana, a ilość kalorii właściwa dla twojego zużycia energii w ciągu dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *